Exhibition Information
Artist: Chung Chang-Sup, Chung Sang-Hwa, Ha Chong-Hyun, Kim Guiline, Lee Ufan, Park Seo-Bo, Yun Hyong-Keun
Exhibition Dates: 2014. 8.28 - 10.19
Exhibition Space: Kukje Gallery K1, 2, and 3
Opening Hours: Monday - Saturday: 10am-6pm / Sunday, Holiday: 10am-5pm
Website: www.kukjegallery.com
전시소개
국제갤러리는 한국미술의 대표적인 성과로 평가 받고 있는 단색화와 이 흐름을 이끌었던 거장들의 작품을 중심으로 한국 모더니즘의 맥락에서 단색화를 재조명하는 <단색화의 예술>전을 개최한다.
한국의 단색화는 국전이라고 하는 아카데믹한 미술에 대한 반동으로 비롯되었다. 1970년대의 단색화 혹은 백색파는 당시만하더라도 현대미술과 이음동의어(異音同義語)로 통하였으며, 1950년대 후반의 앵포르멜 운동의 주역이었던 단색화 작가들은 1967년의 <청년작가연립전>에서 와 <s>로 이어지는 오브제, 설치, 해프닝, 이벤트 등등의 실험적 내지는 전위적인 운동에서 빗겨나 있다가 70년대 초반에 이르러 다시 현대미술의 주요한 구심점을 형성하였다. 70년대의 단색화가 지닌 회화에 대한 부정의 정신은 현대미술의 맥락에서 볼 때 평면성이란 서구적 개념에 한국의 정신성을 접목시키는 결과를 낳았다. 단색화 작가들의 이 같은 서구 모더니티의 수용과 절충은 국제적 보편주의를 향한 행진의 서곡이었으며 이른바 회화에 있어서 현대성의 획득이 이루어지면서 지역적인 한계로부터 벗어나 국제적인 열린 지평으로 나아가게 되었던 것이다.
이번 전시에서는 1970년대 단색화 운동에서 핵심적인 역할을 한 김기린, 박서보, 윤형근, 이우환, 정상화, 정창섭, 하종현 등 일곱 작가의 작품을 선보임으로써 1970-80년대에 제작된 초기 단색화를 중심으로 한국 단색화 운동의 생생한 면모를 보여주고자 한다. 특히 한국 단색화의 요체로 손꼽히는 정신성, 촉각성, 행위성이 일곱 작가의 작품 속에 고르게 스며 있고, 이들이 하나의 장 안에서 서로 겹치거나 스며드는 가운데 궁극의 지점을 향해 나아가는 것을 보여주고자 한다. 가령, 촉각성은 행위의 ‘반복’을 통해 마치 선(禪) 수행하듯 종국에는 고도의 정신성을 획득한다. 과정으로서의 단색화의 제작 방식은 물성과 주체, 화폭과 자아의 합일을 이루는 일종의 ‘수행(performance)’이라고 할 수 있다. 이우환의 반복되는 선과 점의 행렬, 박서보의 반복되는 선묘, 정상화의 반복되는 물감의 뜯어내기와 메우기, 윤형근의 반복되는 넓은 색역(色域)의 중첩, 정창섭의 반복되는 한지의 겹칩, 하종현의 반복되는 배압(背壓)의 행위, 김기린의 반복되는 물감의 분무(噴霧) 행위 등 반복적 행위는 이들의 작품 속에 고르게 녹아 있다.
이번 국제갤러리 전시 <단색화의 예술>은 서구식으로 재편되고 있었던 당대 사회상과 급변하는 정치적 상황 속에서도 순수한 예술적 혁신을 위한 전위정신를 가지고자 했던 단색화 운동의 모습을 재조명한다. 더 나아가 당대 해외 미술의 현장 속에 적극적으로 모습을 드러내었던 단색화 운동을 통해 해외 미술사적 맥락 속에서 그 가치를 가늠해 볼 수 있을 것이다.
Conversation on Dansaekhwa
DANSAEKWHA: YESTERDAY and TODAY
September 1, 2014 11AM
Kukje Gallery, K3 Auditorium
Dansaekwha is a seminal art movement born in Seoul during the tumultuous social changes of the 1960s. At a time of civil unrest and military rule Dansaekwha artists gave voice to a rapidly shifting culture and opened up a critical dialogue between Korean artists and the rest of the world.
The exhibition at Kukje Gallery is an historic opportunity to showcase masterpieces from Dansaekwha and frame its continuing relevance today. As part of the exhibition, Kukje Gallery will host a one-day symposium to present the leading voices of Danseakwha including both artists and curators.
The central theme is: Why Now? Why has Dansaekwha again surfaced as a topical school of art whose ideas remain vital to artists and engaged citizens alike. And why is it still important to argue for Dansaekwha’s historical place vis a vis international art movements?
Time
Agenda & Speakers
11:00-11:10
Introduction
Introduction framing the continuing importance of Dansaekwha to contemporary artists. Framing of symposium as an opportunity to both celebrate a historically significant period in Korean art history and to reinvestigate its importance from the outside. This theme of gaining perspective on Dansaekwha will link all the speakers' presentations.
Doryun Chong, Chief curator, M+
11:10-11:30
The art of Dansaekhwa
Introduction by Yoon Jin Sup articulating his curation of the exhibition at Kukje Gallery.
Yoon Jin Sup, Guest Curator of The art of Dansaekhwa
11:30-12:10
Group Discussion
Discussion on historical context of Dansaekwha and its evolution and influence internationally. The group will engage in a dialogue about the importance of Dansaekwha in the context of new audiences in the 21st century.
Sam Bardaouil Art Reoriented
Till Fellrath, Art Reoriented
Lee Ufan, Artist
Alexandra Munroe, Samsung Senior Curator, Asian Art, Guggenheim Museum
Moderated by Doryun Chong, Chief curator, M+
12:10-12:20
Intermission
12:20-12:50
Conversation Ⅰ
Park Seo-Bo will give a more personal presentation outlining his own practice and philosophy of Dansaekwha. In particular he will discuss his studio practice and philosophy of emptying his mind in order for his body to become a conduit for the energy and “rhythm” of Dansaekwha.
Park Seo-Bo, Artist
Moderated by Chung Jun Mo, Art critic
12:50-13:20
Conversation Ⅱ
Ha Chong-Hyun will focus more on the social and political context of Dansaekwha in its earliest days. In particular he will discuss his response to the military rule in Korea at that time and the restrictions placed on artists and young people. He will also discuss the conservative views that prevailed in universities in Seoul and how Dansaekwha sought to open up art departments and exhibition opportunities in Korea and how they were able to successfully bridge East and West, opening Korea to international ideas.
Ha Chong-Hyun, Artist
Moderated by Yoon Jin Sup, Guest Curator of The art of Dansaekhwa
13:20-13:30
Q&A
Limited seating, RSVP only